محل لوگو

دروس تخصصی رشته تجربی چیست ؟


انتخاب رشته تجربی پایه نهم علاقه مندی به دروس زیست شناسی و شیمی شرط اصلی ورود به رشته تجربی است ، دانش آموزی که وارد این رشته می شود باید در کنار داشتن هوش ریاضی قوی ، درک بالایی از مفهومات زیست شناسی را نیز داشته باشد. بر خلاف تصور اکثر دانش آموزان ، زیست شناسی درس حفظی نیست و کاملا مفهومی است پس با تصور اینکه مهم ترین درس رشته تجربی یعنی زیست شناسی حفظی و راحت است ، وارد این رشته نشوید. مرتبط بخوانید : انتخاب رشته تجربی – راهنمای جامع برای هدایت تحصیلی پایه نهم به دهم ، مواردی تاثیر گذار هستند که دانش آموز ، والدین و مشاور باید در انتخاب رشته این موارد را لحاظ کنند. نتیجه کسب شده در آزمون های مشاوره ای و نمرات درسی دانش آموز هر کدام به تنهایی 35 درصد تاثیر گذار در انتخاب رشته هستند یعنی 70 درصد اصلی انتخاب رشته مربوط به نمرات دانش آموز و نتایج آزمون های مشاوره ای است. پس از این دو مورد ، علاقه دانش آموز ، نظر والدین و مشورت با آنها ، نظر معلمین کلیه دروس و نظر مشاور تحصیلی هر کدام به میزان 5 تا 10 درصد برای انتخاب رشته نهم به دهم تاثیر گذارند. در مورد هدایت تحصیلی نهم به دهم سوالی دارید؟ همین حالا تماس بگیرید  ، به خوبی این موضوع را می دانند که رشته ای که انتخاب کرده اند ، سخت است. سخت بودن رشته تجربی به این دلیل است که برای قبولی در دانشگاه و ورود به رشته های پرطرفداری همچون پزشکی و پیراپزشکی باید تلاش بسیاری داشته باشید و فقط به آموزش های مدرسه بسنده نکنید. پس دانش آموز رشته تجربی باید پشتکار و تلاش فراوان داشته باشد تا شاهد موفقیت خودش باشد. دروس رشته تجربی هم حفظیات ، هم مفهومی و هم محاسباتی هستند. درس هایی همچون ریاضی و فیزیک بیشتر محاسباتی اند و ذهن پویا و فعال دانش آموز را می طلبد ، درسی مثل شیمی تلفیقی از محاسبات ، حفظیات و مفهومیست و در نهایت مهم ترین درس این رشته یعنی زیست شناسی ، بیشتر به صورت ترکیبی و مفهومی است البته در بخش ژنتیک مسائل محاسباتی نیز دارد. درس زمین شناسی یکی دیگر از دروس رشته تجربی است که کمتر مورد توجه قرار می گیرد و در مقایسه با سایر دروس بسیار آسان تر است مخصوصا در شیوه آموزش نظام جدید که دو کتاب تبدیل به یک کتاب شده و در پایه یازدهم تدریس می شود. زمین شناسی ضریب کمی را در کنکور تجربی دارد به همین دلیل بیشتر دانش آموزان این درس را حذف و یا کمتر به آن میپردازند. البته برای مدرسه باید به همان اندازه که به درسهای دیگر اهمیت می دهید ، درس زمین شناسی را نیز اولویت قرار دهید و شامل امتحان نهایی در پایه دوازدهم نیز می باشد.

https://pasokhbama.com/%D8%B1%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%AA%D8%AC%D8%B1%D8%A8%DB%8C/

یکی از انتخاب های مهمی که دانش آموزان پایه نهم با آن رو به رو می شوند، انتخاب رشته پایه دهم متوسطه دوم می باشد که داوطلب موظف است با داشتن شرط معدل نمرات دروس تخصصی نهم نسبت به دریافت فرم هدایت تحصیلی جهت انتخاب رشته مورد نظر خود اقدام نمایند. یکی از رشته های ارائه شده در دوره دوم دبیرستان، رشته تجربی می باشد که علاقه مندان به مشاغل رشته های حوزه علوم پزشکی می توانند در صورت واجد شرایط لازم برای انتخاب رشته تجربی، رشته ذکر شده را انتخاب نمایند. بنابراین، رشته علوم تجربی از جمله رشته های تحصیلی دوران دبیرستان است که به دلیل رشته های دانشگاهی پر متقاضی طرفداران زیادی دارد. شرایط ورود به رشته تجربی پایه نهم شامل موارد بسیاری از جمله شرط معدل و حداقل نمرات دروس می باشد که دانش آموزان برای ورود به این رشته تحصیلی ملزم به داشتن آن ها می باشند. در ادامه شرایط لازم برای انتخاب رشته تجربی نهم به دهم به همراه دروس تخصصی و مشاغل مرتبط با رشته علوم تجربی در اختیار شما متقاضیان قرار گرفته تا با آگاهی و اطلاعات بیشتر نسبت به انتخاب رشته خود اقدام نمایید. شرایط لازم برای انتخاب رشته تجربی پایه نهم رشته تحصیلی علوم تجربی رشته ای است که علاوه بر داشتن نمرات بالا و دقت زیاد، نیاز به علاقه و استعداد کافی برای یادگیری نیز دارد. والدینی که فرزندان دانش آموز خود را تشویق به انتخاب این رشته تحصیلی در انتخاب رشته پایه نهم می نمایند باید توجه داشته باشند که عدم علاقه آن ها به دروس تخصصی و حتی مشاغل مرتبط با این رشته ممکن است تاثیر بسیار مخربی بر آینده شغلی و تحصیلی آن ها بگذارد. بنابراین شرایط لازم برای انتخاب رشته تجربی در دوره دبیرستان باید علاوه بر نمرات درسی و امتیازات هدایت تحصیلی پایه نهم، به خصوصیات شخصیتی و استعداد ها و علاقه دانش آموزان نیز توجه شود. با توجه به موارد ذکر شده در این بخش شرایط لازم برای انتخاب رشته تجربی پایه نهم از لحاظ خصوصیات شخصیتی و ابعاد آموزشی و تحصیلی شرح می دهیم. شرایط تحصیلی لازم برای انتخاب رشته تجربی پایه نهم عبارتند از: حداقل ضریب مجموع نمرات دروس ریاضی و علوم تجربی در سه پایه متوسطه (هفتم، هشتم، نهم) باید 42 باشد. نمره درس ریاضی و علوم تجربی در سه سال اول متوسطه با ضریب 3 محاسبه می شود. حداقل معدل لازم برای تحصیل در رشته علوم تجربی نمره بالای 14 می باشد.

دانش آموزان پایه نهم، پس از به اتمام رساندن این دوره و قبل از شروع پایه دهم باید یکی از رشته های موجود مانند رشته تجربی، رشته ریاضی و فیزیک، رشته علوم انسانی یا یکی از شاخه های فنی و حرفه ای یا کار دانش را انتخاب کنند و به تحصیل در این رشته بپردازند. رشته تجربی از رشته هایی است که طرفداران بسیار زیادی در میان خانواده های ایرانی دارد، به طوری که ۴۶ درصد دانش آموزان در ایران در رشته تجربی در حال تحصیل هستند. انتخاب رشته اهمیت زیادی دارد، زیرا آینده دانش آموزان خصوصا آینده شغلی دانش آموزان به رشته تحصیلی افراد مرتبط است، پس باید با نگاهی به آینده شغلی هر رشته و در کنار آن با در نظر گرفتن علاقه و استعداد دانش آموزان، اقدام به انتخاب رشته کنند. رشته تجربی مانند هر رشته دیگری نیازمند یک سری مهارت ها است، داوطلبان برای وارد شدن و تحصیل در این رشته، نیاز به آگاهی و آشنایی با این مهارت ها و شرایط را دارند تا در زمان تحصیل و یا در زمان کنکور تجربی به مشکل نخورند. اگر به شغل های پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی، اتاق عمل، پرستاری، مامایی، مهندسی شیمی، داروسازی، فیزیوتراپی، کشاورزی و… علاقه دارید، رشته تجربی برای شما مناسب است و می توانید به تحصیل در این رشته بپردازید. رشته تجربی چیست؟ چگونه می توان وارد رشته تجربی شد؟ مهارت های مورد نیاز برای وارد شدن به رشته تجربی؟ سوالات بالا از اصلی ترین سوالات دانش آموزان هستند که ما در این مقاله قصد داریم تا در مورد رشته تجربی اطلاعات کامل و جامع و مورد نیاز دانش آموزان را قرار دهیم، تا سوالات دانش آموزان در رابطه با این رشته رفع شود و بتوانند با اطلاعات کامل اقدام به تصمیم گیری در مورد انتخاب رشته خود کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رشته تجربی، در ادامه مطلب با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید. رشته تجربی چیست؟ رشته تجربی، رشته ای است که در مورد انسان ها، طبیعت، زیست و عوامل طبیعی مطالعه و بررسی می کنند و سپس در مورد نتایج به دست آمده به دانش آموزان آموزش می دهند.

  انتشار : ۳ خرداد ۱۴۰۲               تعداد بازدید : 25

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما