محل لوگو

شرایط انصراف از دانشگاه روزانه و شبانه چیست؟


مطابق با آخرین آیین نامه های تعیین شده از سوی وزارت علوم و تحقیقات، آن دسته از داوطلبانی که در کنکور سراسری موفق به پذیرش در رشته های روزانه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی شده اند، در صورتی که در مراحل اولیه پذیرفته شوند اما برای انجام ثبت نام اقدام ننمایند، نیازی به طی نمودن مراحل انصراف از دانشگاه نخواهد داشت.اما مشمول یک سال محرومیت از کنکور خواهد بود و نمی تواند برای کنکور همان سال شرکت نماید. در صورتی که درخواست انصراف از دانشگاه روزانه را در زمانی ارائه دهید که در دانشگاه ثبت نام نموده و یک ترم تحصیلی را گذرانده باشید، برای انصراف از دانشگاه دولتی باید هزینه انصراف را مطابق با رشته خود و همچنین شهریه مورد نظر پرداخت نمایید. درخواست انصراف برای برخی از دانشگاه ها به صورت الکترونیک و در سامانه این دانشگاه صورت می پذیرد اما به طور معمول حتما به صورت حضوری نیاز است تا سایر مراحل را در قسمت های مختلف دانشگاه به انجام برسانید. مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه را باید حضوری تحویل دهید. برخی از داوطلبان گمان می کنند که نیازی به درخواست انصراف از دانشگاه نخواهد بود و می توانند بدون نیاز به طی نمودن مراحل انصراف دانشگاه روزانه دیگر در کلاس ها حضور نداشته باشند.غافل از اینکه در این صورت مشمول جریمه می شوند و این هزینه در سال های بعد، بیشتر نیز خواهد شد و نکته دومی که معمولا بدان توجهی نمی شود این است که این دسته از افراد در صورتی که تمامی مراحل را پشت سر نگذارنند، امکان ارائه مدارک به آن ها وجود نخواهد داشت لذا در هیچ یک از دانشگاه ها امکان پذیرفته شدن را نخواهند داشت.

ضوابط انصراف: الف- دانشجوی منصرف از تحصیل موظف است به کلیه تعهداتی که در زمان ثبت نام و یا در دوران تحصیل سپرده است عمل نماید. ب- درخواست انصراف دانشجو از طریق ثبت درخواست در سامانه ساما صورت می پذیرد (این نوع درخواست به هیچ عنوان از سایر طرق ارتباطی دیگر پذیرفته نمی باشد) ج- زمان های محاسبه شهریه بر مبنای تقویم دانشگاهی که در سایت درج شده ملاک عمل خواهد بود. د- تاریخ لغو معافیت تحصیلی تاریخ انتهای ترمی که محاسبه شهریه صورت پذیرفته است می باشد. ه- لغو انصراف حداکثر تا یکماه از تاریخ درخواست می باشد که باید توسط خود دانشجو یا وکیل قانونی ایشان صورت پذیرد. مراحل انصراف: ۱- مطالعه راهنمای ارسال درخواست تسویه حساب بابت انصراف (اینجا) ۲- ارسال درخواست تسویه حساب بابت انصراف از طریق سامانه ساما ۳- پیگیری پی در پی درخواست ارسالی در سامانه ساما، تا اخذ صدور برگه تسویه حساب ۴- مراجعه به آموزش جهت بررسی وضعیت نظام وظیفه (آقایان) ۵- عودت کارت دانشجویی ۶- پس از تایید نهایی گردش تسویه حساب، دانشجو و یا وکیل قانونی وی جهت اخذ اصل مدارک پرونده به دانشگاه مراجعه نماید. نحوه محاسبه شهریه در حین انصراف ۱- دانشجوی ترم اول بعد از ثبت نام تمام شهریه (ثابت و متغییر) محاسبه می گردد. ۲- دانشجوی ترم دوم و بیشتر شهریه با توجه به جدول زیر محاسبه می گردد. نحوه محاسبه زمان درخواست بدهی ترم جاری قبل از شروع نیمسال آتی بدهی قبلی + شهریه ثابت + شهریه متغییر بعد از شروع نیمسال بدهی قبلی + شهریه ثابت + حداقل شهریه متغییر (بر اساس حداقل واحدهای انتخابی دانشگاه) عدم مراجعه دانشجو به سامانه مدیریت آموزش جهت انتخاب واحد در ترم جاری تذکر: چنانچه در ترمی انتخاب واحد توسط دانشجوصورت نگرفته باشد و مشمول شهریه متغییر باشد حداقل واحد در مقطع برای ایشان محاسبه می گردد یا در صورت داشتن برنامه ترمی واحدهای آن برنامه برای ایشان ثبت می گردد. حداقل واحد در ارشد ۸ واحد حداقل واحد در کارشناسی پیوسته و ناپیوسته ۱۲ واحد می باشد.

هر دانشجویی ممکن است پس از مدتی تحصیل در رشته و دانشگاه پذیرفته شده خود، تصمیم به انصراف از دانشگاه داشته باشد و سوالی که معمولا برای این دسته از دانشجویان مطرح می شود این است که برای انصراف از دانشگاه چه شرایط و مراحلی را باید طی کنند و مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه چیست ؟ البته توصیه ما به عنوان مشاور به دانشجویانی که قصد انصراف از تحصیل را دارند این است که شرایط خود را به خوبی بسنجند ، آیا انصراف از دانشگاه با توجه به شرایطی که دارید آخرین راه حل است؟ آیا قصد شرکت مجدد در کنکور را دارید ؟ از آخرین قوانین انصراف از دانشگاه اطلاعی دارید ؟ ایا می دانید که برای انصراف از تحصیل باید جریمه پرداخت کنید که گاهی جریمه انصراف بسیار زیاد است ؟ اگر با تمام مواردی که گفته شد، برای انصراف از دانشگاه تصمیم قطعی گرفته اید، ادمه مطلب را کامل مطالعه کنید تا از مراحلی که باید برای انصراف از تحصیل طی کنید، مطلع شوید. مدارک و مراحل لازم برای انصراف از تحصیل در دانشگاه دانشجویانی که درخواست انصراف از تحصیل را دارند به منظور ثبت درخواست خود در قدم اول باید با مراجعه به کارشناس واحد آموزشی دانشگاه ، فرم انصراف از تحصیل را دریافت نمایند که البته بیشتر دانشگاه ها فرم انصراف از تحصیل را به صورت فایل در سایت قرار می دهند. پس از دریافت فرم انصراف از کارشناس و یا دانلود آن از سایت دانشگاه ، باید تمام بند های آن را با دقت تکمیل کنید و سپس در سایت بارگذاری نمایید. پس مرحله اول انصراف از تحصیل دانشگاه را باید به صورت اینترنتی طی کنید و پس از بررسی کارشناس مربوطه و موافقت اولیه با درخواست انصراف شما ، لازم است به صورت حضوری به دانشگاه مراجعه کنید.

 

  انتشار : ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲               تعداد بازدید : 19

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما