محل لوگو

آیا عمل لازک چشم با عمل لیزیک متفاوت است ؟


انواع روش عمل چشم در انواع عمل چشم از تکنیک‌های مختلفی برای رفع عیوب چشم استفاده می‌شود. هر تکنیک مزایا و معایبی دارد. ممکن است، جراح چشم در برخی روش‌های جراحی لیزر چشم مهارت داشته باشد. بسته به شرایط و ترجیحات پزشک یکی از روش‌های زیر برای انجام عمل جراحی چشم انجام می‌شود. 1. فوتورفراکتیو کراتکتومی (PRK) در روش PRK به جای برداشتن فلپ (لایه نازک روی قرنیه) قسمت بالایی (اپیتلیوم) خراش داده می‌شود. 3 تا 4 روز طول می‌کشد، تا سایش قرنیه بهبود پیدا کند. بیمار در کوتاه مدت درد متوسط و تاری دید را تجربه می‌کند. در افرادی که ممکن است، در فعالیت‌های روزمره به چشم آن‌ها ضربه بخورد، پزشک این روش را انتخاب می‌کند. به عنوان مثال ورزشکاران، افراد شاغل در نیروی انتظامی یا ارتش در این دسته قرار می‌گیرند. حتی با این روش نیز خطر پارگی کره چشم وجود دارد. پس باید در انجام فعالیت‌ها مراقب سلامت چشم‌ها بود. 2. عمل لازک چشم (LASEK) لازک به عمل لیزیک چشم بسیار شبیه است. برای افرادی که قرنیه نازک دارند، پزشک این روش را پیشنهاد می‌دهد. در این حالت فلپ با استفاده از دستگاه برش مخصوص (میکروکراتوم) جدا می‌شود. قرنیه در معرض اتانول قرار می‌گیرد. در عمل لازک چشم جراح بافت قرنیه کمتری را خارج می‌کند. 3. لیزر اپیتلیال (epi-LASIK) این روش تا حدودی مشابه روش لازک است. پزشک در این روش اپیتلیوم را از قسمت میانی قرنیه جدا می‌کند. این کار با استفاده از یک دستگاه مکانیزه انجام می‌شود. سپس قرنیه با لیزر تغییر شکل پیدا می‌کند. 4. کاشت لنز برای بهبود بینایی می‌توان لنزهای اصلاحی را با جراحی در چشم قرار داد. این روش به طور معمول به عنوان بخشی از جراحی آب مروارید انجام می‌شود. برای افراد مسن کاشت لنز می‌تواند جایگزین لیزیک چشم باشد. زیرا ممکن است، در آینده به جراحی آب مروارید نیاز داشته باشند. 5. بیو پتیک این روش برای همه افراد مناسب نیست. بیو پتیک در واقع روشی ترکیبی است. یک یا چند تکنیک جراحی چشم مانند لیزیک چشم و کاشت لنز با هم ترکیب می‌شود.

لازک چشم چیست؟ جراحی لازک (Lasek) چشم در مشهد یکی از جراحی های چشم و نوعی از جراحی PRK است که در آن متخصص جراحی چشم به درمان نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم چشم می پردازد. در واقع عمل لازک، ترکیب دو عمل لیزیک چشم و PRK است. اگرچه لیزیک محبوب ترین عمل چشم محسوب می شود اما برای افرادی که شرایط عمل لیزیک چشم را ندارند، متخصص PRK یا لازک را توصیه می کند. این جراحی که برای رفع عیوب انکساری چشم انجام می شود، به تغییر شکل قرنبه به کمک تکنولوژی لیزر می پردازد. عمل لازک چگونه انجام می شود؟ در عمل لازک پس از بی حس کردن سطح قرنیه با قطره بی حسی ، جراح چشم اپیتلیوم سطح قرنیه را شل می کند و این سطح را به صورت لایه ای به کنار هدایت می کند . به این ترتنب سطح قرنیه برای لیزر کردن آماده می شود . در مرحله بعد از بیمار خواسته می شود تا به نور قرمز یا سبز چشمک زدن داخل دستگاه لیزر ، نگاه کند . در ادامه با استفاده از یک برنامه پیشرفته کامپیوتری و مطابق با اندازه گیری های قبل از عمل، شماره چشم بر روی قرنیه با لیزر اصلاح می شود . در هنگام عمل لازک از بیمار خواسته می شود که به نور قرمز چشمک زن نگاه کند.

مکانیسم تشکیل تصویر : برای ایجاد تصویر از یک شی، ابتدا لازم است تا نوری از جسم به چشم برخورد کند. نور برخوردکرده با چشم، ابتدا توسط قرنیه و سپس عدسی چشم شکسته می‌شود و در نهایت، این شکستگی‌های نور باعث می‌شود تا بصورت یک نقطه بر روی شبکیه متمرکز شود. شبکیه دارای سلول‌هایی است که تابش نور را به پیام عصبی تبدیل می‌کند و در نهایت مغز با تحلیل این پیام‌ها، تصویری از جسم ایجاد می‌کند. در صورتی که بنا به هر دلیل نور خروجی از جسم بر روی یک نقطه بر روی شبکیه متمرکز نشود، تصویر ایجادشده تار خواهدبود. این اختلال در تمرکز نور بر روی شبکیه معمولا به دلیل بدشکلی‌هایی بر روی عدسی چشم یا قرنیه ایجاد می‌شود. در صورتی که بتوان این بدشکلی‌ها را ترمیم کرد می‌توان دید شفاف را مجددا ایجاد کرد. متداول‌ترین روش بهبود مشکلات حاصل از بدشکلی‌های ساختارهای انکساری چشم، استفاده از عینک است که بدون تاثیر بر ساختار چشم، به جبران بدشکلی چشم می‌پردازد. امروزه روش‌های جراحی ایمنی به وجود آمده‌اند که با تاثیر مستقیم بر ساختارهای سازنده‌ی چشم، به رفع مشکلات انکساری آنها می‌پردازند و فرد را از عینک بی‌نیاز می‌کنند که لازک یکی از این جراحی‌ها است. تفاوت جراحی‌های لازک، لیزیک و PRK : ساختار قرنیه از لایه‌های بافتی مختلفی تشکیل شده‌است. لایه‌ی سطحی قرنیه اپی‌تلیوم نام دارد که به غشایی بافتی متصل شده‌است و در زیر این غشا نیز ساختاری به نام استروما قرار دارد. در طی جراحی‌های لیزری معمولا لایه‌ی استروما تغییر شکل می‌یابد. در جراحی لیزیک در سطح قرنیه و بر روی لایه‌ی اپی‌تلیوم، برشی توسط میکروکراتوم ایجاد می‌شود که بخشی از بافت سطحی قرنیه را بصورتی که انتهای یک سمت آن به سطح قرنیه متصل بماند برش می‌دهد. این بافت برش‌یافته فلپ (flap ) نام دارد . ساختار فلپ در هنگام تابش لیزر جابجا می‌شود تا لیزر اکسایمر به تغییر شکل بخش مورد نظر قرنیه (استروما) بپردازد و پس از اتمام جراحی، فلپ به جای اصلی خود بازگردانده می‌شود و با گذر زمان بطور طبیعی به محل خود متصل می‌شود. در جراحی پی آر کی، بافت اپی‌تلیوم سطح قرنیه به صورت کامل حذف می‌شود و فلپ ایجاد نمی‌شود. پس از حذف لایه‌ی سطحی قرنیه، با لیزر اکسایمر به تغییر شکل استرومای قرنیه پرداخته می‌شود و لایه‌ی سطحی اپى تليوم جداشده پس از مدتی دوباره رشد کرده و جایگزین می‌شود. جراحی لازک ترکیبی از هر دوی این جراحی‌ها است. در لازک نیز مانند جراحی PRK، تنها لایه‌ی سطحی قرنیه که اپی‌تلیوم نام دارد از لایه‌ی زیرین خود برش داده شده اما به جای حذف کامل این لایه، این لایه‌ی بسیار نازک بعنوان فلپ در یک سمت قرنیه نگه داشته‌می‌شود.

عمل لازک بیشتر به چه افرادی توصیه می شود ؟ این روش درمان، بیشتر به افرادی توصیه می شود که قرینه چشمشان نازک بوده و دچار یک سری محدودیت های پزشکی از جمله دیابت و یا فشار خون می باشند. در این موارد بهترین راهکار برای بیمار انجام عمل لازک نزد بهترین جراح چشم است. تفاوت عمل لازک و لیزیک یکی از تفاوت های اصلی بین عمل لازک و لیزیک این است که در عمل لازک تنها باید یک بار لیزر تابانده شود تا هر گونه انحراف موجود در قرنیه را اصلاح کند، اما در عمل لیزیک این محدودیت وجود ندارد . در نتیجه می توان گفت عمده تفاوت این دو روش در عمل باز کردن قرنیه چشم است که تعیین کننده نوع تابش لیزر به چشم می باشد . مزایای عمل لازک چشم این جراحی یک روش ایده ال برای افرادی است که محدودیت های پزشکی دارند، از جمله اینکه قرنیه چشمشان نازک تر از حد معمول است؛ جراحی لازک برای افرادی که دچار نزدیک بینی در درجه های بسیار بالا هستند، کار آمد است؛ عوارض این جراحی بسیار کم است و در صورت وجود قابل کنترل می باشد؛ باعث بروز خشکی چشم نمی شود؛ طول مدت عمل لازک کوتاه است؛ به دلیل این که لازک به نواحی عمقی چشم نفوذ نمی کند، اعصاب قرنیه کمتر در معرض خطر قرار دارد.

  انتشار : ۲۲ فروردین ۱۴۰۲               تعداد بازدید : 17

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما